sie
07

Na co idą moje pieniądze i jak to można sprawdzić?

Źródło: Andrzej Sobczak
Opublikowany w //
Print Friendly, PDF & Email

poznan_pieniadzeZapraszamy do przeczytania rozmowy z Dymitrem Romanowskim, autorem pomysłu, założycielem firmy The Story o tym, jak powstał serwis nacoidamojepieniadze.pl, do czego służy i jak działa w praktyce.

Redakcja InteligentneMiasta.pl: Co było inspiracją do stworzenia serwisu „Na co idą moje pieniądze”?

Dymitr Romanowski: Wszystko zaczęło się od konferencji zorganizowanej przez Związek Miast Polskich w Bełchatowie. Miałem tam wystąpienie o analizie dużych ilości danych, która prowadzi do zdobycia nowej wiedzy, a więc z tematyki Big Data. Opowiadałem o potencjale promocyjnym danych, które przy odpowiednim zestawieniu ze sobą mogą stanowić doskonałe narzędzie do wyjaśniania trudnych zagadnień.

Podając przykład budżetów miast, wzbudziłem duże zainteresowanie, wręcz poczułem skupioną na mnie uwagę całej sali. Padły pytania, jak to można wykorzystywać oraz ile czasu potrzebujemy na wykonanie prezentacji budżetu. Na początku pracy nad projektem napotkaliśmy na zbliżone rozwiązanie w Wielkiej Brytanii, co dodatkowo utwierdziło nas w przekonaniu, że jest to potrzebne.

na_co_ida_moje_pieniadze

 

Rysunek 1. Strona startowa serwisu http://nacoidamojepieniadze.pl/

 

Z kim po stronie urzędów miast rozmawialiście o  przygotowanym serwisie? Kim byli Wasi rozmówcy, jaka była ich rola w urzędach – czy byli to informatycy, czy pracownicy zajmujący się budżetem, na przykład skarbnik?

Z naszego doświadczenia wynika, że osoby zainteresowane i zaangażowane w nasz projekt zajmują w urzędach najróżniejsze stanowiska. Są to pracownicy działów promocji, planowania, współpracy z mieszkańcami. Czasem jest to skarbnik. Stanowisko okazuje się być mniej istotne, niż zapalenie się do pomysłu na prezentację budżetu w sposób inny, niż dotychczas.

Jak do pomysłu odnieśli się przedstawiciele miast?

Większość odniosła się bardzo pozytywnie. Dla nas projekt nacoidamojepieniadze.pl jest przykładem prawdziwego Designu. Projektujemy coś, co jest pożyteczne, publicznie dostępne, zwiększające świadomość, a w efekcie może przełożyć się na jakość życia.

Jak długo trwały prace? Jak działa serwis, w jaki sposób przetwarzanie są dane?

Otrzymujemy z urzędu miasta uchwałę budżetową w postaci dokumentu PDF. Czytamy uchwałę, analizujemy i wyciągamy z niej dane potrzebne do prezentacji. Na podstawie uchwały dzielimy budżet na kategorie tematyczne. Wspólnie z działem planowania budżetu lub działem finansowym potwierdzamy poprawność naszych wyliczeń. Następnie wprowadzamy wszystko do naszej bazy. Może rozczaruję miłośników wyrafinowanych technologii informatycznych, ale to jest mrówcza, ręczna praca. Najważniejszym elementem naszego projektu jest rzetelność i poprawność wyliczeń. Dlatego nawiązaliśmy współpracę z PwC Polska jako partnerem merytorycznym projektu.

Jakie ilości danych są przetwarzane?

Uchwała budżetowa to spory dokument: od 150 stron w przypadku mniejszych gmin do 500 stron w przypadku Warszawy. Nakład pracy najlepiej uzmysłowi fakt, że analizowany budżet miasta składa się z ponad 5 tysięcy pozycji. Każdą z nich musimy zakwalifikować do odpowiedniej kategorii.

Jakie są główne wyzwania techniczne i organizacyjne?

W projekcie są dwa krytyczne momenty, od których zależy jego powodzenie i nasza reputacja. Pierwszym jest poprawność analizy uchwały budżetowej, a drugim – poprawność obliczeń, w tym także podatkowych. Obliczając kwotę, która trafia do budżetu miasta, algorytm bierze pod uwagę koszty uzyskania przychodu, progi podatkowe, składki ZUS. Zwracamy również uwagę na to, że tak naprawdę gmina nie dostaje pieniędzy bezpośrednio od swoich mieszkańców, lecz przelew od Skarbu Państwa. Wysokość tego przelewu jest określana procentem od podatków dochodowych wpłaconych na terenie gminy.

To wszystko uwzględnia zastosowany i na pierwszy rzut oka prosty „suwak”. Po wejściu na stronę serwisu przy jego pomocy mieszkaniec danego miasta ustala wysokość swojego wynagrodzenia brutto, aby sprawdzić, jak gmina dysponuje jego pieniędzmi z podatków.

Na ile  popularny jest serwis i kto z niego głównie korzysta?

Jesteśmy dopiero na początku projektu, ale jest to serwis o dużym potencjale. Każde miasto, które prezentuje z nami swój budżet, informuje o nim i wykorzystuje do swoich celów promocyjnych. Powstaje efekt synergii. Na przykład dla Poznania przygotowaliśmy specjalny serwis mojpodatek.poznan.pl, który był oparty na nacoidamojepieniadze.pl. W dniu publikacji prezydent Poznania Ryszard Grobelny spędził weekend w Parku Sołackim, rozmawiał z mieszkańcami i nawiązując do informacji prezentowanych w  serwisie mojpodatek.poznan.pl zachęcał ich do płacenia podatków w Poznaniu. Jurkowi Owsiakowi pomogliśmy rozliczyć 21. Finał WOŚP.

Co Was zaskoczyło przy analizie danych udostępnionych w serwisie?

Dysproporcje pomiędzy liczbą mieszkańców, a liczbą podatników. Można powiedzieć, że wciąż spora część mieszkańców nie odprowadza podatków tam, gdzie mieszka. Zaskakujące jest też to, jak bardzo mała część dochodów miasta stanowią wpływy z podatku PIT. Dopiero dzięki analizom budżetowym zrozumiałem, jak bardzo muszą napracować się urzędy, żeby zapewnić mieszkańcom godne życie – np. przyciągnąć inwestorów, pozyskać dofinansowanie unijne.

Jakie są kierunki dalszego rozwoju serwisu „Na co idą moje pieniądze”?

Niedługo PwC ukończy audyt algorytmu. Skupimy się również na przychodach i pokażemy, z czego utrzymują się polskie miasta. Mamy też plan udostępniania danych o budżetach miast w postaci cyfrowej. Ale do tego potrzebujemy jak największej ilości danych pochodzących z różnych miast. W ten sposób informacje o budżetach będą naprawdę publicznie dostępne.

O serwisie i o firmie The Story

Serwis http://nacoidamojepieniadze.pl/ stworzony został przez dział Big Data firmy The Story, działającej obecnie w Warszawie, Sankt-Petersburgu i Tallinie. The Story oferuje usługi designu, wykorzystania nowych technologii w marketingu, analizy i wizualizacji dużych ilości danych (Big Data). Obok działalności komercyjnej firma prowadzi też własne projekty non-profit, m.in. akcję „Fotografowanie dozwolone” i projekt „Made in Warsaw”. Założyciel firmy i jej dyrektor strategiczny, Dymitr Romanowski, jest członkiem rady programowej Światowego Forum Komunikacyjnego (WCF) w Davos. Od 2013 r. The Story jest partnerem WCF i popularyzuje działalność Forum w Polsce.

O serwisie nacoidamojepieniadze.pl mówią i piszą m.in.

  • TVP: http://regionalna.tvp.pl/14383456/poznaniacy-dowiedza-sie-na-co-dokladnie-ida-publiczne-pieniadze
  • YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=EO4fKyS4Ibs&feature=youtu.be&t=37m
  • PAP: http://www.samorzad.pap.pl/depesze/napisali_do_nas_new/134479/
  • Gazeta.pl: http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,16332796,Chcecie_wiedziec__na_co_ida_wasze_pieniadze_przekazane.html
  • TokFM: http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103085,16332796,Chcecie_wiedziec__na_co_ida_wasze_pieniadze_przekazane.html

Andrzej Sobczak

Profesor, kierownik Zakładu Zarządzania Informatyką w Instytucie Informatyki i Gospodarki Cyfrowej SGH. Ma ponad 8 letnie doświadczenie we wdrażaniu koncepcji architektury IT i architektury korporacyjnej. Posiada certyfikaty TOGAF 8/9, ArchiMate 2.0, ITIL, MSP.

Polecane wpisy

TAGI DLA WPISU

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


dwa + = 7

Captcha Captcha Reload