Komitet Regionów jest organem doradczym reprezentującym samorządy lokalne i regionalne w Unii Europejskiej. Jego zadaniem jest wypowiadanie się na temat aktów prawnych UE z perspektywy lokalnej i regionalnej. Komitet sporządza w tym celu sprawozdania („opinie”) dotyczące wniosków legislacyjnych Komisji. Komisja, Rada i Parlament są zobowiązane do zasięgania opinii Komitetu Regionów przed przyjęciem decyzji UE w sprawach dotyczących samorządów lokalnych i regionalnych (na przykład w kwestii polityki zatrudnienia, środowiska, edukacji czy zdrowia publicznego). Pod koniec września 2013 w dzienniku Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej opublikowana została opinia Komitetu pt.: „Inteligentne miasta i społeczności – europejskie partnerstwo innowacyjne” (nr 2013/C 280/06).
W opracowaniu tym wskazane jest, że jednym z największych wyzwań, przed jakimi stoi UE, jest przekształcenie unijnych miast w inteligentne i zrównoważone środowiska życia ze społecznego, gospodarczego i środowiskowego punktu widzenia. W tym kontekście podkreślona jest zasadność integracji systemów i interoperacyjności jako warunek tworzenia inteligentnych miast. Jednocześnie w samej opinii zauważono, że dodanie pojęcia „i społeczności” do nazwy inicjatywy ma na celu dokładne podkreślenie, że pojęcie miast lub obszarów miejskich jest w Europie bardzo płynne. Często zdarza się w znacznej liczbie państw UE, że władze lokalne nie są określane jako miasta, lecz mają o wiele większą strukturę, zasoby i potencjał niż inne gminy powszechnie uznawane za miasta pod względem prawnym lub geograficznym.
W dokumencie zaznaczono szczególną rolę samorządów lokalnych – zdaniem Komitetu nie tylko umożliwiają one przemysłowi działalność i są jego klientami, ale trzeba także uznać je za pionierów i innowatorów.
Jednocześnie Komitet zauważa, że samorządy lokalne są szczeblem władzy najbliższym obywatelom i odgrywają decydującą rolę w ustalaniu i przedstawianiu zapotrzebowania i popytu ze strony lokalnych podmiotów publicznych i prywatnych (np. kręgów gospodarczych, naukowych, społeczeństwa obywatelskiego, lokalnej ludności). Te kluczowe relacje obejmują m.in. wysłuchania i skuteczne mechanizmy uczestnictwa na poziomie lokalnym i trzeba im przyznać ważne miejsce w prowadzonych działaniach. Komitet wskazuje, że oprócz zaangażowania obywateli i konsultacji kluczowym czynnikiem sukcesu jest planowanie oparte na rzeczywistym uczestnictwie społeczności tak, aby decyzje podejmowane były z udziałem władz lokalnych, zainteresowanych agencji krajowych i regionalnych, sektora wolontariatu i przedsiębiorstw prowadzących działalność w regionie. W praktycy zapisy te podkreślają konieczność realizacji idei otwartego rządu (Open Government) na szczeblu lokalnym.
Komitet z zadowoleniem przyjął przewidziany przez Komisję długoterminowy cel inicjatywy IMiS (Inteligentne Miasta i Społeczności) polegający na tym, by do 2020 r. zaproponować i upowszechnić co najmniej 20 przełomowych innowacyjnych rozwiązań łączących w sobie technologie energetyczne, transportowe i informacyjno-komunikacyjne. Podkreślił on, że bardzo ważne jest stworzenie odpowiednich warunków, by innowacyjne rozwiązania mogły zostać przyjęte i dostosowane oraz wykorzystane w wielu miastach Unii. Szczególnie istotna rola przypada szerokiemu wykorzystaniu technologii teleinformatycznych – co doprowadzić ma do poprawy efektywności energetycznej miasta, będzie sprzyjać wykorzystaniu energii odnawialnej i ułatwi mobilność, a także znacznie ograniczy emisje CO2 i innych gazów zanieczyszczających w ramach zrównoważonego modelu miasta.
W obszarze finansów podkreślono, że za istotne należy uznać, aby w ramach nowego programu „Horyzont 2020” przewidziano na poziomie UE wystarczające środki, aby inicjatywa IMiS mogła przyczynić się do realizacji celów określonych przez Komisję. Jednocześnie zauważono, że realizacja inicjatywy IMiS nie może wiązać się ze zmniejszeniem finansowania z innych wdrażanych obecnie programów wspomagających samorządy lokalne w staraniach na rzecz tworzenia inteligentnych miast i społeczności, zwłaszcza że programy te szczególnie dobrze sprawdziły się na poziomie lokalnym. Komitet docenił znaczenie przyjęcia całościowego podejścia do wsparcia finansowego UE dla IMiS oraz innych źródeł finansowania UE, zwłaszcza takich jak Europejski Fundusz Strukturalny na rzecz Inwestycji, Instrument „Łącząc Europę” i program LIFE 2014–2020. Komitet przyjął z zadowoleniem zalecenie Komisji, by państwa członkowskie udostępniły środki finansowe na wspieranie działań dotyczących tworzenia i rozpowszechniania innowacyjnych rozwiązań w ramach IMiS.
Pełna treść opinii dostępna jest pod tym linkiem.
Polecane wpisy
Choć długoterminowe prognozy dotyczące migracji ludności między miastami a resztą kraju potrafią róż...
W komentarzu zgłoszonym pod jednym z wpisów jako otwartą kwestię zgłoszono, czy realizacja rozporząd...
W dniach 15-16 kwietnia 2015 r. odbędzie się w Warszawie XXIV Forum Informatyki w Administracji pod ...
Blog umarł ??
Witam,
Absolutnie nie :). Przygotowuję właśnie serię większych materiałów. Niestety, to musi chwilę potrwać.
Pozdrawiam,
Andrzej sobczak