paź
04

Inteligentne miasta to miasta ekologiczne

Źródło: Tomasz Kulisiewicz
Opublikowany w //
Print Friendly, PDF & Email

ecoJednym z wiodących tematów przewodnich podczas realizacji przedsięwzięć z zakresu Smart Cities jest szeroko rozumiana problematyka ekologii. Widać to w szczególności w dokumentach i inicjatywach Unii Europejskiej. Aktualna unijna inicjatywa dotycząca inteligentnych miast „European Initiative on Smart Cities” skoncentrowana jest na zagadnieniach optymalizacji i efektywności zużycia energii oraz redukcji emisji gazów cieplarnianych. Celem inicjatywy jest wspieranie miast i regionów w osiągnięciu do 2020 r. zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 40% w stosunku do wartości z 1990 r. Jest to cel bardzo ambitny i osiągnąć go można sumą innowacji organizacyjnych, wdrażania technologii niskoemisyjnych, inteligentnego zarządzania produkcją i zużyciem energii. Główny nacisk położony zostanie na energooszczędne budownictwo, na lokalne sieci energetyczne oraz na efektywność transportu. 

Inicjatywa połączy kontynuowane obecnie programy takie jak CIVITAS, CONCERTO i „Intelligent Energy Europe”, a także inicjatywy „Solar and Electricity Grid”, partnerstwa publiczno-prywatnego dla budownictwa oraz „Zielonych Samochodów”. Do współpracy zaproszone zostały samorządy ponad 4,5 tys. miast związanych z europejskim Konwentem Burmistrzów.

W sferze produkcji energii oczywiście w centrum uwagi będzie generacja rozproszona, w tym fotowoltaika oraz energia wiatru. W sferze dystrybucji wielką rolę pełnić będą inteligentne systemy pomiarowe, inteligentne liczniki oraz inteligentne systemy zarządzania energią. Natomiast od strony odbiorców „główne kierunki natarcia” to inteligentne urządzenia domowe, energooszczędne oświetlenie, a zwłaszcza oświetlenie LED oraz energooszczędne silniki a także rozległa i mająca wielkie rezerwy efektywności energetycznej dziedzina transportu publicznego i indywidualnego – poczynając od optymalizowanych taryf biletowych przez systemy sterowania ruchem ulicznym, systemy informacji dla uczestników ruchu i optymalizację przewozów ładunków po pojazdy o napędzie elektrycznym, z silnikami na wodór, CNG, biopaliwa oraz zasilanymi ogniwami paliwowymi.

Oczywiście redukcja emisji nie jest celem samym w sobie, ale ma się przyczynić do wzrostu jakości życia, lokalnego rozwoju gospodarczego oraz zaangażowania obywateli we współrządzenie.

Tomasz Kulisiewicz

Absolwent informatyki na Politechnice Budapeszteńskiej (1974), doktorat z informatologii na Uniwersytecie Warszawskim (2015). Analityk rynku komunikacji elektronicznej. Zajmuje się także zagadnieniami zastosowań informatyki i komunikacji elektronicznej w administracji publicznej i w gospodarce, aspektami społecznymi oddziaływań technologii informacyjnych oraz historią polskiej informatyki i telekomunikacji. Zastępca dyrektora w Ośrodku Studiów nad Cyfrowym Państwem, wiceprezes Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego i sekretarz Rady ds Kompetencji Sektora IT PTI.

Polecane wpisy

TAGI DLA WPISU

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


9 − = siedem

Captcha Captcha Reload